De jobcocktail van Chris: smaakt naar meer!

Ontmoet supportmedewerker en Adoption Coach Chris.

De jobcocktail van Chris: smaakt naar meer!

Ontmoet supportmedewerker en Adoption Coach Chris.

De jobcocktail van Chris: smaakt naar meer!

Chris Matterne is een 40-jarige Brusselaar en vader van een vrolijke dochter: het zonnetje in huis. Dat heeft ze duidelijk van geen vreemde, want ook Chris is een echte positivo. Waarom? Omdat hij doet wat hij graag doet. Da’s zijn geheim. Nadat Chris afstudeerde in de studierichting toerisme besloot hij het alsnog over een andere boeg te gooien. Zo volgde hij zijn interesse in IT en maakte er zijn beroep van. Godzijdank, want het is op die manier dat ClearMedia hem gestrikt heeft. Chris doet zijn verhaal.

De impact van 9/11

Toen ik toerisme studeerde, hield ik me al graag bezig met PC’s bouwen en gamen. Inderdaad, ik was een echte ‘nerd’. Toen ik in 2001 afstudeerde, deden de aanslagen van 11 september de wereld stilstaan. De impact ervan was wereldwijd te voelen en ook mijn eigen leven zou niet meer hetzelfde zijn. De toeristische sector kreeg het hard te verduren waardoor mijn jobzoektocht niet van een leien dakje liep. Als ik 100% eerlijk ben, wilde ik eigenlijk ook niet echt dat het lukte. Mijn passie lag ergens anders. Zo kwam het dat ik aan de slag ging in de IT-sector. Ik leerde de kneepjes van het vak on the job en haalde extra certificaten om die kennis te verzilveren.
Chris

Het persoonlijke karakter van een KMO

Ik werkte een tijd als consultant bij Proximus. Zo ben ik in contact gekomen met ClearMedia. Het bedrijf intrigeerde me onmiddellijk: een KMO met dezelfde professionaliteit en zekerheid als een grote speler, maar veel persoonlijker. Ik had nog nooit zo’n dynamisch team gezien. Lang heb ik dus niet getwijfeld: hier wilde ik deel van uitmaken. Ondertussen ben ik al meer dan twee jaar een deel van dat plezante team en leer ik nog elke dag bij. Ik krijg kansen waar ik alleen maar van kon dromen en die grijp ik dan ook met beide handen.

De mogelijkheden bij ClearMedia
Support medewerker
Over die kansen gesproken. Ik begon m’n loopbaan bij ClearMedia als support medewerker, maar op een gegeven moment zei Olivier dat hij daarnaast nog andere kwaliteiten in me zag. “Jij kan het te goed uitleggen om heel de dag achter je computer te zitten”, zei hij. Daar ben ik dan verder over beginnen nadenken. Al snel had ik door dat Olivier gelijk had. Ik haal veel energie uit sociale contacten, maar ook uit variatie in m’n job. En kijk: ondertussen heb ik nog andere taken aan mijn jobpakket kunnen toevoegen.
Adoption coach
De kennis die ik aanvankelijk bij de supportdienst opdeed, kon ik in deze nieuwe functie ook goed gebruiken. Ik geef trainingen bij partners en hun klanten om hen zo meer inzicht te geven in nieuwe technologieën, tools en applicaties (denk aan Microsoft Teams of Office 365). Sinds de eerste lockdown kende het gebruik van Teams ook wereldwijd een enorme boost. Dit zorgde ervoor dat de vraag naar webinars over het optimaal gebruik ervan enorm groeide – waardoor ik zelf dit stuk ook verder kon ontwikkelen. We helpen onze partners zelfstandiger aan de slag te gaan, waardoor ze ook minder frequent een beroep moeten doen op onze supportdienst. Daar winnen we dus allemaal bij.
Technische pre-sales
Verder ben ik ook betrokken bij de technische pre-sales. Dit wil zeggen dat ik mee help bij potentiële partners en hun klanten om hen ons technische proces toe te lichten. We nemen hen dan ook – in niet-coronatijden – vaak mee naar ons datacenter zodat ze zien waar hun servers terecht zouden komen. Dat is vaak een heel indrukwekkende ervaring!
Partner portal support
Ook als er problemen zijn op of met het partner portal, ben ik de persoon waarbij je aan het juiste adres bent. Partners kunnen steeds bij mij terecht, waarna ik hen zo snel en efficiënt mogelijk verder probeer te helpen. Met mijn achtergrond als support medewerker was dit voor mij uiteraard maar een kleine stap.
Franstalige support & vertalingen

Tenslotte sta ik onze Franstalige partners bij met al hun technische en commerciële vragen. We voelden dat er nood was aan een aanspreekpunt om de taalbarrière zoveel mogelijk op te heffen. Ook als er vertalingen nodig zijn van Nederlands naar Frans (zowel intern als extern) wordt er vaak bij mij aangeklopt. Als rasechte Brusselaar ben ik tweetalig opgevoed en daar pluk ik nu de vruchten van. Merci beaucoup, maman et papa!

De ondersteuning van Olivier en het team

Voor dat extra duwtje in de rug ben ik Olivier heel dankbaar. Bij ClearMedia krijg je echt alle kansen om jezelf te ontwikkelen. Je huidige functie(s) kan je altijd in vraag stellen en da’s super! Er worden steeds meer ingrediënten toegevoegd aan mijn jobcocktail om deze helemaal ‘af’ te maken. Hierdoor voel ik me ondertussen compleet verstrengeld met het DNA van ClearMedia, wat een ongelooflijk fijn gevoel is.

Het is een verademing om hier te werken. Van hiërarchie is weinig of niets te merken én we zijn vrij en flexibel. Als onderdeel van Proximus zijn we er toch in geslaagd onze eigenheid te bewaren. Heel het team kan op elkaar rekenen, die steun voel je elke dag. Ook in coronatijden voel ik nog steeds die warme connectie en onvoorwaardelijke steun door het scherm heen. Mijn bijnaam is trouwens Chris Confituur, want m’n achternaam (Matterne) klinkt natuurlijk hetzelfde als dat bekende confituurmerk. Erg origineel zijn ze niet, m’n collega’s. Dat grapje hoor ik al heel m’n leven. (lacht)

En de toekomst?
Die ziet er rooskleurig uit! Ik geniet met volle teugen van het leven: op het werk maar ook privé. Ik ben een fan van oldtimers én whisky, maar m’n dochter staat uiteraard altijd op nummer één. Zij is alles. Als ik haar iets zou willen meegeven, is het dat ze nooit mag stoppen met het positieve in mensen te zien. Ambetanteriken zullen er altijd zijn, maar laat je niet door hen neerhalen. Ze heeft nog zo’n schattige, naïeve en onschuldige blik op het leven. Ik hoop dat ze die nooit verliest.
Een prachtige raad voor ons allemaal. Bedankt, Chris!

Share

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

CONTACTEER ONS